zaterdag 27 juni 2015

Kennis: cursus try-out 3d5e in Bergschenhoek

Nu er eigenlijk geen gebieden in NL meer zijn zonder 3G/4G-bereik wordt het des te opvallender dat er  nog steeds gebieden zijn zonder OV-bereik. OK, de 23 km die mijn huis in Scheveningen scheiden van de cursuslocatie in het buitengebied van Bergschenhoek zijn in theorie OV bereikbaar. De kortste reistijd is 1.37 uur met twee bussen, een metro en een half uur lopen. Fietsen gaat sneller. Dat heb ik toen ook maar gedaan, vanuit Zoetermeer weliswaar, maar toch. Hoe dan ook ik was gevraagd iets kritisch deelnemer mee te doen aan de tweede try-out van de cursus 3de5. In het bijbehorende boek 3DE5 dat ik al eens eerder had proefgelezen wordt zoals de auteur dat humoristisch noemt een rivella onder de menselijke gedragstheorieën uit de doeken gedaan;  Anders, maar wel beter is het idee. Het geheel vist in de 'rode oceaan' van instrumenteel gemaakte theorieën als management drives, spiral dynamics, teamrollen enz en heeft zelf ook een mooie test die in je in kunt vullen op www.3DE5.nl. Het resultaat is een voorkeursvolgorde voor doelbereik in de zogenoemde Essential5 kennis, identiteit, status, samenwerking en lichaam. Ingewikkelde kost die mede is geinspireerd op het werk van neuropsycholoog Harold Bekkering die een mooie bijdrage heeft geleverd aan de allerlaatste aflevering van het onvolprezen VPRO programma Labyrinth over de toekomst van de wetenschap. Tijdens de 10km fietstocht terug naar Zoetermeer kon ik 'kennis' weer wat laten verwaaien en wat investeren op 'lichaam'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten